Hoofdprincipes voor het ontwerp van de tuin

Haal het Japanse gevoel in je tuin met deze basisstappen. Omarm allereerst het ideaal van de natuur. Dat betekent dat je de dingen in je tuin zo natuurlijk mogelijk moet houden, en vermijdt dingen toe te voegen die deze natuurlijke uitstraling zouden kunnen verstoren.

Neem bijvoorbeeld geen vierkante vijvers in je ontwerp, want vierkante vijvers zijn nergens in de natuur te vinden. Ook zou een waterval iets dichter zijn bij wat er in de natuur bestaat als we het vergelijken met een fontein. Je moet dus ook rekening houden met het Japanse concept van sumi of balans. Omdat een van de hoofddoelen van Japans tuinontwerp is om grote landschappen te creëren, zelfs op de kleinste plaats. Wees voorzichtig bij het kiezen van de elementen voor uw tuin, want u wilt uw binnenplaats van tien bij tien niet vullen met enorme rotsen.

Als geminiaturiseerd landschap zouden de rotsen in de tuin bergen vertegenwoordigen en de vijvers meren. Een ruimte gevuld met zand zou een oceaan voorstellen. Daarmee nemen we aan dat tuinmeesters op zoek waren naar een minimalistische benadering, het best weergegeven door de uitdrukking “less is more”.

De elementen tijd en ruimte

Een van de dingen die westerlingen in eerste instantie opvallen, zijn de vele stukken lege ruimte in de tuin. In feite zijn deze ruimtes een belangrijk kenmerk van Japans tuinieren. Deze ruimte die ma wordt genoemd, heeft betrekking op de elementen eromheen en die hem ook omringen. De concepten in en yo zijn hier van vitaal belang, ze zijn het best bekend bij de westerse beschaving onder de Chinese namen yin en yang. Als je iets wilt hebben, moet je beginnen met niets te hebben. Dit is een moeilijk te begrijpen idee, maar het is een vuistregel in Japans tuinieren.

Een belangrijke aanwijzing bij de aanleg van een tuin is het begrip wabi en sabi. Er is geen letterlijke Nederlandse vertaling voor die woorden. Wabi gaat over uniciteit, of de essentie van iets; een nauwe letterlijke vertaling is eenzaam. Sabi houdt zich bezig met de definitie van tijd of het ideaalbeeld van iets; de dichtstbijzijnde definitie zou een door de tijd versterkt karakter kunnen zijn. Gezien het geval zou een cementlantaarn die misschien uniek lijkt, dat ideale beeld missen. Of een oude rots bedekt met korstmossen zou geen wabi hebben als het maar een rond rotsblok is. Daarom is het belangrijk om die balans te vinden.

Ma en wabi/sabi zijn verbonden met de begrippen ruimte en tijd. Als het om de seizoenen gaat, moet de tuin het bijzondere karakter van elke tuin uitstralen. Japanse tuinliefhebbers besteden elk seizoen tijd aan hun tuinen, in tegenstelling tot de westerse tuinman die in de herfst deserteert om in de lente weer gezien te worden.

Een zeer rustgevend uitzicht in het voorjaar wordt gegeven door het heldere groen van nieuwe knoppen en de bloesems van de azalea’s. In de zomer zorgt het weelderige blad in combinatie met de vijver voor een krachtig en fris beeld. Het levendige schouwspel van de schitterende kleuren van stervende bladeren in de herfst is een opmaat voor de komst van de winter en zijn witte sluier van sneeuw.

De twee belangrijkste tuinseizoenen in Japan zijn lente en winter. Japanners verwijzen naar de sneeuw die zich op takken verzamelt als Sekku of sneeuwbloesems. Yukimi, of de sneeuwkijklantaarn, is een ander typisch element van de Japanse tuin in de winter. De slaap van de tuin in de winter is een belangrijke episode voor onze Japanse tuinman, terwijl voor de westerse tuinman de lente het begin is van het werk aan de tuin. Misschien vanwege het oosterse gezichtspunt als de dood als onderdeel van de levenscyclus, of misschien vanwege de westerse angst voor de dood.

Over tuinoverkappingen
Laten we de tuin zien als een microkosmos van de natuur. Als we de tuin als een echt toevluchtsoord willen zien, moeten we hem ‘afzonderen’ van de buitenwereld. Daarom zijn hekken en poorten belangrijke onderdelen van de Japanse tuin.

Het hek en de poorten hebben zowel symboliek als functionaliteit. De zorgen en beslommeringen van ons dagelijks leven moeten buiten deze aparte wereld blijven die de tuin wordt. Het hek beschermt ons van de buitenwereld en de poort is de drempel waar we onze dagelijkse beslommeringen achter laten en ons vervolgens voorbereiden om de echte wereld weer onder ogen te zien.

Het gebruik van hekken is gebaseerd op het concept van hide/reveal of Miegakure. Omheiningsstijlen zijn heel eenvoudig en worden in combinatie met schermbeplanting geplaatst, waardoor ze niet veel aanwijzingen geven van wat zich binnenin verbergt. Als dat het geval is, kunt u een voorbeeld van uw tuin geven door een klein raam in de massieve muur te snijden die uw tuin omsluit. Sode-gaki, of mouwomheiningen, zijn omheiningen die aan een architecturale structuur zijn bevestigd, die alleen een specifiek zicht op de tuin van binnenuit laten zien. Zo worden we uitgenodigd om de tuin in te gaan en er in zijn geheel van te genieten. Dat is wat het ware begrip van de tuin maakt, om er ons gevoel voor tijd en zelf in te verliezen.

Basisregelingen
Ondanks dat er per tuin bepaalde regels gelden, moet je niet denken dat er maar één type tuin is. Er zijn drie basisstijlen die verschillen per instelling en doel.

Heuvel- en vijvertuin (Chisen-Kaiyu-skiki)
Een in China geïmporteerde klassieke st